donderdag 21 juli 2005


Het shirt van Alan Shearer


Klik op de foto en bekijk de tekst.Bury St. Edmond – Vorig jaar maakte ik op vakantie in Engeland deze foto van een voetbalshirt van de Newcastle United speler Alan Shearer. Het hing in de etalage van een winkel in Bury St Edmonds. In de winkel waren foto’s met handtekeningen van beroemde of beruchte Engelsen te koop. De winkelier toonde ook een ruime verzameling door beroemdheden gedragen kledingstukken. Zaken zoals het bolhoedje van Charlie Chaplin en een jasje van Paul McCartney. Er waren hele kledingrekken vol met voetbalshirts. Er hingen zo veel shirts dat je de indruk kreeg in een sportzaak rond te lopen. Van veel spelers waarvan de shirts hier te koop hingen, had ik nog nooit gehoord. Dit Newcastle Unitedshirt hing in de etalage. De 34-jarige Shearer droeg het op 14 april van dat jaar in het stadion St. James Park tijdens een UEFA-cupwedstrijd tegen onze huidige landskampioen PSV. Er hing een foto bij van die kwartfinalewedstrijd. Als ik me het goed herinner verloor PSV de wedstrijd met 1-2. Allen Shearer scoorde al vroeg in de wedstrijd. Het PSV-doelpunt werd gemaakt door Mateja Kezman. De Eindhovens club speelde in haar historie vijf wedstrijden tegen Newcastle United. PSV won twee wedstrijden en verloor er twee. Één duel eindigde in een gelijk spel. Het shirt van Mateja Kezman hing in de zomer van 2004 nog niet te koop. Ik weet zeker dat zijn shirt later dat jaar – toen hij in Groot-Brittannië speelde – er wel bij hing. Als hij het komende seizoen in Spanje speelt bij Atlético de Madrid nemen de kansen van de oud-PSV-er daarop wel weer af.

Geen opmerkingen: