vrijdag 8 juli 2005


Hoogtepunt North Sea Jazz festival


Oscar Peterson.Delft – Dit weekend vindt de 30ste editie plaats van het North Sea Jazz Festival. Sander en ik bevinden ons dan onder de 70.000 bezoekers van het festival. Ik kijk erg uit naar het optreden van de Canadese pianist Oscar Peterson. Hij treedt aanstaande zondag op en is een van de laatste grote nog levende jazzlegendes.
Peterson is een van de meest virtuoze pianisten die de jazz heeft voortgebracht. Hij is voor mij de man die de pianoklanken van mensen als Art Tatum, Duke Ellington, Thelonious Monk en Bill Evans heeft samengesmolten tot een flamboyante manier van pianospelen: de onnavolgbare Oscar Peterson-stijl. In zijn nadagen heeft hij zijn snelheid ingewisseld voor diepgang, een ontwikkeling waardoor hij zich nog steeds kan meten met de allergrootsten.
De grondslag van zijn fameuze speelstijl ligt bij Art Tatum. Hij vertelt dat hij nog heel jong was toen zijn vader hem een plaat van Art Tatum liet horen. Hij was diep onder de indruk en riep: He, dat is te gek! Wie zijn die gasten?”' Toen zijn vader verklapte dat al die klanken door één man werden geproduceerd, kon het jongetje zijn vader bijna niet geloven.
Op 21-jarige leeftijd maakte Peterson, dankzij de Amerikaanse impresario Norman Granz, zijn debuut in Carnegy Hall tijdens een van de roemruchte Jazz at the Philharmonic (JATP) concerten. Peterson stond, omdat hij geen werkvergunning had, overigens niet op de affiches. Hij zat tussen het publiek in de zaal en kwam pas tijdens het concert ‘stiekem’ het podium op. Peterson werd onderdeel van het JATP gezelschap en trok met Granz de wereld rond.
Aanvankelijk zou bassist Niels Henning Ørsted Pedersen samen met het trio van Peterson optreden. De bassist met wie hij zo'n 30 jaar lang samenspeelde (en die zijn beste vriend was geworden) overleed echter onlangs plotseling. Wie nu aanstaande zondag bas speelt is nog onduidelijk. Het is jammer dat de virtuoze pianist Oscar Peterson tijdens de 30ste aflevering van North Sea Jazz Festival het zonder zijn evenknie op contrabas moet stellen.

Geen opmerkingen: