maandag 13 september 2010

Picture Me Now

Bedford – Een museum kan uitblinken door een mooie collectie met bekende of beroemde kunstwerken. Dat is niet voor elk museum weggelegd. Een museum kan echter ook uitblinken door goede ideeën. Het Museum Bedford – vlak naast ons hotel – moet het niet hebben van de collectie. Goede ideeën hebben ze er echter wel. En dat is ook veel waard.
Zondagmiddag, kort na de thee, liepen Corien & ik er even binnen om de tentoonstelling ‘Picture Me Now’ te zien. Het een tentoonstelling van fotoportretten die het museum samen met de Cecil Higgins Art Gallery heeft opgezet. Het idee is even simpel als briljant. De foto’s op de tentoonstelling zijn van de fotograaf Brenton Jackson. Hij zette mensen op de foto die in Bedford en omgeving zijn geboren. Op vaste dagen mochten de mensen bij hem binnen vallen om hun portret te laten nemen.
Deze drop-in-dagen werden soms echte reünies. Ik ken de mensen op de foto niet, maar dat is niet nodig. Gezichten vertellen hun eigen verhaal. Dat vond Sharon, een jonge moeder die met een klein jongentje stond te kijken, ook: “People’s faces tell a story. I like the photo’s of the older generation. They are more interesting to look at because they are so full of life”. Ik ben het helemaal met haar eens.

Geen opmerkingen: