dinsdag 1 februari 2011

Paarden en bier horen bij elkaar

Stiphout – Paarden en bier horen bij elkaar en omdat carnaval en bier ook niet zijn te scheiden, hebben paarden ook iets met carnaval. Dit gaat je misschien allemaal wat te snel, maar zo ziet het er uit, tenminste in Helmond. Toen ik afgelopen zaterdag in de Helmondse wijk Stiphout de Dorpsstraat in reed, zag ik voor de kerk de zes paarden van Bavaria staan. De brouwerspaarden werden ingespannen om later een carnavalsprins te begeleiden op zijn tocht naar een festiviteit in het centrum. Niet alleen Bavaria, ook andere brouwers gebruiken paarden om hun gele vocht te promoten. Dat bewijst mijn stelling dat paarden en bier bij elkaar horen eens te meer.

Brouwerij Palm organiseert vanuit België zelfs wedstrijden met trekpaarden. De Belgische brouwer zette een trend in door met zijn paarden reclamespotjes (filmpje) te maken. Niet alleen in ons land ook in andere Europese landen trekken paarden de brouwerswagen door de straten. Op 3 oktober spelen paarden ook een grote rol bij de traditionele optocht in Leiden. Als jongen was ik dan na afloop van de optocht vaak te vinden bij de manege op de Keizersstraat waar de ruiters en hun paarden verzamelden voor de reis terug naar huis. Daar zag ik voor het eerst dat niet alleen de ruiters een biertje lusten. Sommigen gaven ook hun paard een biertje. (filmpje) Of dat verstandig is weet ik niet, maar het schijnt meer voor te komen. Want zoals ik al beweerde; paarden en bier hebben wat met elkaar. Er zijn zelfs ruiters die hun paard meenemen naar de kroeg om samen een biertje te drinken. (filmpje)

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat een leuk stukje, vooral het laatste filmpje...!
Marjan