woensdag 16 februari 2011

Het kan niet fout gaan

Delft – Ik kook graag. De afgelopen vijf jaar doe ik het bijna dagelijks. Ik kook eigenlijk alleen niet als we elders eten. Als we in Delft zijn, bedenk ik het menu en maak het klaar. Ik streef daarbij naar twee dingen. Het moet lekker zijn en eenvoudig te bereiden. Onlangs aten we bij Saskia & Sander gebakken zuurkool. Het smaakte erg lekker en inspireerde me tot iets dergelijks. Niet met zuurkool, maar met spitskool. Een koolsoort die al eeuwen lang wordt geroerbakt. Uiteindelijk werd het een ovenschotel voor vier personen. Niet alleen makkelijk, maar ook budgettair aantrekkelijk.

Je hebt er een kilo vastkokende aardappelen voor nodig. En een in reepjes gesneden spitskool, een paar flinke eetlepels grove mosterd, een flinke scheut olijfolie (om in de te bakken), een duopak spekblokjes, twee flinke saucijzen en natuurlijk een ovenschaal. Ik memoreerde al dat ik voor snel en eenvoudig ga. Je kunt dus de aardappelen in plakjes snijden en 15 minuten koken. Je kunt ook een kilo voorgekookte schijfjes aardappel bij de supermarkt halen en dat doe ik. Ik neem dan ook meteen een zak al in reepjes gesneden spitskool mee. Geen gedoe met zelf snijden. Ik kook de kool in tien minuten gaar. Afgieten en met een lepel al het vocht er uitduwen. De schijfjes aardappelen schep ik om met de mosterd. De oven verhit ik voor op 200 graden Celsius. In een hapjespan bak ik intussen de spekblokjes ongeveer vijf minuten en roerbak daar de kool nog een minuutje in mee. Ik breng het op smaak met peper en zout. In een andere koekenpan bak ik de saucijsjes. Die snijd ik daarna in schijfjes. Nu het mengel van spijkblokjes en kool op de bodem van de ovenschaal verspreiden. Daarop de schijfjes saucijs verdelen en daarop dakpansgewijs de aardappelschijfjes. Daarna twintig minuten de oven in om goudgeel te bakken. Ik heb er ook nog wat geraspte kaas en paneermeel over gestrooid voor het de oven in ging, want Corien houdt van een krokant korstje. Je ziet het is een simpel en makkelijk recept geworden. Het kan niet fout gaan.
 

1 opmerking:

Neeltje Johanna zei

mm lekker. Iets dergelijks heb ik met verse spinazie gedaan. Ook lekker.