vrijdag 4 februari 2011

Dromen van vrijheid

Delft - Persepolis is een Franse animatiefilm gebaseerd op de autobiografische gelijknamige strip van Marjane Satrapi. Ze heeft niet alleen de strip gemaakt, ze schreef en registreerde ook de film. De film won vijftien prijzen en werd ook genomineerd voor een Oscar, een Golden Globe en een BAFTA Award. De titel van de film is een verwijzing naar de stad in het zuiden van Perzië/Iran. Persepolis is Grieks en betekent 'Stad van de Perzen'.
De film wordt vanavond om 23:25 uur uitgezonden op NED 2. Dat is een beetje laat, maar ik zou zeggen neem hem op, het is de moeite waard. Ik weet niet of de Franstalige dan wel Engelse versie van de film wordt uitgezonden. Ik heb hier gekozen voor de Engelse trailer (Hier een filmpje van de Franse trailer). Marjane Satrapi beschrijft haar jeugd in Iran. Aanvankelijk in relatieve vrijheid onder de sjah, maar later steeds verder onderdrukt na de Islamitische revolutie. In de film zijn de doeltreffende eenvoudige tekenstijl van de strip gehandhaafd. De film is een ode aan universele jeugddromen, weerbaarheid en fantasie. De film is zeer de moeite waard om te zien. Zeker tegen de achtergrond van de recente gebeurtenissen in Egypte, want dromen van vrijheid kennen geen landsgrenzen.
 

2 opmerkingen:

Sassefras zei

De trailer ziet er al erg indrukewekkend uit! Ik ben benieuwd naar de film...!

Neeltje Johanna zei

Ik ga hem zeker kijken!