vrijdag 11 februari 2011

Floris terug uit Egypte

Delft – Via de media leven we allemaal mee het Egyptische volk in hun strijd voor vrijheid en democratie. Neef Floris maakte een en ander veel intensiever en van heel dichtbij mee. Hij zat in de Egyptische badplaats Hurgada om filmopnamen te maken voor de reclamecampagne van een reisbureau. Inmiddels is hij – met het allerlaatste vliegtuig - weer veilig thuis. Voor ODD schreef hij hoe dat ging:

“Ik ben inderdaad weer veilig thuis. Het was wel een avontuur, al was het in de plaatsen waar ik zat lang niet zo'n chaos als in Cairo. Ik filmde daar in opdracht ook beelden van de repatriatie van Nederlandse toeristen uit Hurgada. Helaas was er op het moment dat ik de beelden moest uploaden naar de NOS nergens internet te vinden. Dit was door de regering plat gelegd om afspraken van betogers via het net tegen te gaan. Bij mijn terugkeer in Nederland waren mijn beelden helaas niet meer actueel. Verder was in Hurgada niet heel veel te merken van de ontwikkelingen. Wel zag ik gewapende militairen de overheidsgebouwen beschermen. Van een ooggetuige die ik interviewde, hoorde ik dat winkeliers zich hadden bewapend met stokken en stalen buizen om eventuele plunderingen tegen te gaan. Mijn voortijdige terugvlucht verliep chaotisch. Toen we op het vliegveld aankwamen, bleken er geen stoelen voor ons te zijn gereserveerd. Wel konden we met een tweede vlucht, 5 uur later, mee. Dit was het allerlaatste vliegtuig vanuit Hurgada naar Nederland. Bij ons in het vliegtuig zaten dan ook alle Nederlands reisbureaumedewerkers die natuurlijk ook niet achter mochten blijven. Voor de toeristenindustrie is dit alles natuurlijk ook een zware slag. Onze gids vertelde me dat hij zich zorgen maakte over zijn inkomen. In een badplaats als Hurgada is buiten het toerisme weinig werk te vinden. Ik heb daar veel Egyptenaren gesproken en ben mede daarom begaan met de toekomst van hun land. Ik hoop daarom ook dat ze snel tot een oplossing komen. Het zal nog wel even duren voor ik m'n werk daar af kan maken. Volgende maand vertrek ik voor dezelfde opdrachtgever naar Sri Lanka. Ben benieuwd wat me daar staat te wachten...”
 

Geen opmerkingen: