maandag 7 februari 2011

Wat is jouw recept?

Delft – Onlangs kreeg Corien van haar zus Els een aantal pakken bloem. In de broodbakmachine van Els rees het beslag onvoldoende en dus vroeg ze of wij er een bestemming voor hadden. Wij hebben slechts een eenvoudige machine van Princess (hij zat in een kerstpakket en een gegeven paard kijk ik niet in de bek). Het bakken van een brood duurt zonder onderbreken 100 minuten. Ik kan tussendoor niets aan het beslag toevoegen. Dat moet ik van tevoren doen. Hoewel het dus een machine met beperkingen is, ben ik er verder wel tevreden over. Inmiddels heb ik twee pakken meel van Els omgezet in brood. Erg hoog worden de broodjes inderdaad niet, maar ze zijn wel voldoende gerezen. Dat komt wellicht omdat ik er een extra schepje gist aan toevoeg.

Nella & Martien zijn ook al aan hun tweede broodmachine bezig. Als je de machine veel gebruikt, slijt hij nu eenmaal. Zij doen geen extra gist in het beslag, maar gebruiken ‘broodverbeteraar’. Het levert volgens Martien prachtige soepele broodjes op.

Deze tweede foto toont een door hem gebakken broodje. De eerste foto daarboven toont mijn laatste broodje. Ook bij Nellie & Pieter Jan eten ze regelmatig zelf gebakken vers brood. Hier is het Pieter Jan die verantwoordelijk is voor de broodproductie. Nellie vertelde dat hij er vaak rozijnen doorheen doet. Ook wij doen er graag van alles door heen. Niet alleen krenten en rozijnen, maar ook walnoten. Ook een handje muesli heb ik er wel eens door gedaan. Eigenlijk is alles mogelijk, denk ik. Heb jij ook een dergelijk broodmachine? Zo ja, dan heb je ook vast een eigen variant ontwikkeld op het gebruikelijke recept. Vertel eens, hoe innovatief ben jij? Wat doe jij door het deeg om een extra lekker broodje te krijgen. Gebruik je wellicht abrikozen, appel of chocolade bij het bereiden van je zelfgebakken brood? Laat het ons weten, dan delen we jouw geheim op ODD.
 

Geen opmerkingen: