donderdag 3 februari 2011

Eenzaam, maar niet alleen

March - Hoe sterk is de eenzame vrachtwagenchauffeur die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind zichzelf een weg baant? Een variatie op de eerste zin van het nummer ‘Jimmy’ van Boudwijn de Groot uit 1973. Het nummer staat op het album ‘Hoe sterk is de eenzame fietser’. De Groot kreeg er een gouden en platina plaat voor en een Edison. Ik moest er aan denken toen ik deze week de foto’s onder ogen kreeg van de opleggers van het bedrijf Savage Haulage yard in March in het Engelse Cambridgeshire. De chauffeurs van deze auto zijn altijd voor langere tijd onderweg en missen dan hun gezin. Wat voor eenzame fietsers geldt, gaat ook op voor dito vrachtwagenchauffeurs.

De foto’s op de vrachtwagens zijn gemaakt door de kunstenaars Mat Hand and Manuel Reinartz als onderdeel van het kunstproject ‘Take Me With You’. De foto’s blijven van 15 januari tot 15 april op de zijkant van de vrachtwagen staan (filmpje). Op de achterzijde van de vrachtwagens staan bovendien gedichten die als thema eenzaamheid en verlangen hebben. De gedichten zijn gemaakt door leerlingen van scholen in Cambridgeshire. Ik sta in een museum vaak met verbijstering te kijken naar een kunstinstallatie. Mij ontgaat vaak de bedoeling van een dergelijke installatie. Dat heb ik niet met deze participatieve voor elk publiek open installatie. De bestuurders vinden het prachtig om met deze wagens over de wegen te zoeven. De chauffeurs zijn zelfs erg enthiouast over de 13 meter lange en twee meter hoge foto's van hun gezinnen over hele zijkant van hun wagen. De 45-jarige Lindsey Scott uit Huntingdon is één van de bestuurders met familieportretten op hun wagen. “Ik vind het soms best moeilijk om vijf dagen per week van huis te zijn”, zegt Lindsey, moeder van 5 kinderen, “Ik vind de foto's op mijn wagen dus ‘the next best thing’ “, aldus Scott.

 

Geen opmerkingen: