vrijdag 8 juni 2007

Subtiel


Delft – Cross marketing is een vorm van communicatie die potentiële klanten vaak heel subtiel opmerkzaam maakt op het product. Goed voorbeeld zijn de Happy Meals bij een bekende hamburgerketen. Kinderen willen de maaltijd niet vanwege de hamburger, maar vanwege het prulletje dat hen herinnert aan een bekend kinderprogramma op tv.

Subtieler kan cross marketing niet zijn.

Je maakt reclame voor het ene product door reclame te maken voor een ander product. Het wordt door communicatiemensen ook wel joint promotion of corporate partnership genoemd. Als het beestje maar een mooi naam heeft. De vraag is: werkt het? Het antwoord kun je niet alleen halen bij vaders en moeders die te gast zijn bij de hamburgerketen, maar op tal van plaatsen. Kijk maar eens om je heen in de supermarkt en op het sportveld. Ze verkopen het ene product met het andere. Ook op de billboards in de stad zie je steeds vaker dat producten of diensten aandacht vragen via andermans dienst of product.

Subtieler kan cross marketing niet zijn.

Op internet zijn de mogelijkheden voor cross marketing nog veel groter. Klik op het woord in een artikel en zie meteen waar het te koop is en voor welke prijs. Zo trek je altijd de juiste klanten aan voor je artikel. Zoekmachines op internet spelen hierin een grote rol. Als je zoekt op fietsvakantie in de Ardennen moet je natuurlijk wel terechtkomen op de site die accommodatie verschaft of fietsen verhuurt. Ongehoord op het billboard (niet grappig bedoeld) van Sloggy: subtieler kan cross marketing niet zijn.

Geen opmerkingen: