donderdag 28 juni 2007

Nostalgisch bouwen in Helmond


Helmond – Het vierde NS-station van Helmond is verrezen in de door stedenbouwkundigen veelgeprezen wijk Brandevoort. Helemaal klaar is het nog niet, bleek afgelopen weekend, maar het is al wel in gebruik. De liften doen het nog niet en de bestrating moet nog worden afgemaakt. De noodtrap is er nog steeds en dat geeft het station nog het aanzien van een bouwproject. Ik zag dat de NS al wel heel voortvarend bordjes had aangebracht die verwijzen naar de bussen en taxi's. Maar dat is nog even toekomstmuziek. Toch stopt hier sinds begin december vier keer per uur een trein.

Sinds begin december 2006 stopt hier vier keer per uur een trein.

Ik neem op advies van Saskia & Bob een kijkje bij dit nieuwe station. Ik tref daar een bewoner van de wijk die zijn hondje uitlaat. Terwijl zijn kleine vaalgele viervoeter wat rondscharrelt, kijkt het baasje toe als ik foto’s neem. Ik hoor van hem dat de gemeente Helmond drie miljoen euro heeft bijgedragen aan de bouw van het NS-station om te zorgen dat het in de alom geprezen Brandevoortstijl kon worden gebouwd.

De NS verwacht in 2015 dagelijks 2500 mensen op deze treinhalte.

“Dat stond tenminste in de krant”, verklaart hij hoe hij aan de informatie komt. Hij weet verder te vertellen dat de gemeente bovendien jaarlijks 90.000 euro uittrekt voor het onderhoud van dit station. Terwijl we spreken, stopt er een trein en stappen twee reizigers uit. Dat zullen er in de toekomst veel meer worden, denkt de NS. Men verwacht in 2015 dagelijks 2500 mensen op deze treinhalte. Ik houd wel van de drang naar nostalgie die het bouwen in Helmond beheerst. In het verleden sneuvelden door de snelle groei van deze industriestad te vaak traditionele gebouwen. Dat maakt de stad nu goed door de keus voor een traditionele bouwstijl bij de nieuwbouwwijken Brandevoort en Dierdonk. Het zijn inmiddels nationaal aansprekende voorbeeldwijken

Geen opmerkingen: