dinsdag 12 juni 2007

Geen dom idee

Delft – Wat is nu jazz en wat is geen jazz? Deze discussie duurt al voort sinds het ontstaan van deze muziek. Gelukkig maak ik het voor mijn eigen programma zelf uit. Er zijn slechts drie aspecten die voor mij tellen: improvisatie, syncopische ritmes en swing. Voor de beginnende liefhebber van dit muziekgenre is er nu een uitstekende vraagbaak op de markt verschenen. Tijdens mijn wekelijkse bezoek aan de boekhandel zag ik ‘Jazz voor dummies’. Ik heb de uitgave van de Amerikaanse uitgeverij Pearson Education eens uitgebreid doorgebladerd. De uitgeverij bracht al heel wat gidsen uit in Jip en Janneketaal. In hetzelfde winkelvak zag ik ook boeken in eenvoudige bewoordingen over bijvoorbeeld hypnotherapie, postnatale depressie, boekhouden, Einstein, kabala of sudoku.

 Jazz voor dummies.

De recent geactualiseerd Amerikaanse ‘Jazz voor dummies’ is nu aangevuld met informatie over de Nederlandse jazzscene. De Amerikaanse schrijver Dirk Sutro was jazzverslaggever voor de Los Angeles Times. Hij legt in het boek o.a.uit wat improvisatie, swing en syncopen en polyritmiek zijn. Je leest over jazzartiesten en je leert dat een Lydische toonladder 'een exotisch klinkende variant is van de majeurladder'. Ik geef het maar even door.
Hij legt de dingen heel verfrissend uit. Wat syncope is legt hij zo uit: zing het liedje 'Jingle Bells' eerst een keer normaal en daarna nog een keer, maar benadruk dan steeds een ander woord. Het is dan net of je een totaal ander liedje zingt. Er zit ook een quiz in het boek (Vraag: Wie had de bijnaam 'Bean?' Antwoord: Coleman Hawkins). Er is een lijstje met goede jazztijdschriften, literatuur over jazz en belangrijke cd’s. Ik moest wel hardop glimlachen over sommige tips: 'Als een band aan het swingen slaat en bas en drums elkaar vastnagelen in een onwrikbare groove, klap en stamp dan mee, of beweeg minimaal je hoofd en schouders op de maat.' Voor al die vaders die dat laatste nog niet wisten is dit wellicht een leuk vaderdaggeschenk. Geen dom idee!

Geen opmerkingen: