maandag 12 maart 2007

ODD-lezers over seksistische lichten


In Zwitserland vond ik deze kleuterlichtenDelft – In Madrid, de hoofdstad van Spanje, nam men aanstoot aan het seksistische imago van de verkeerslichten bij voetgangersoversteekplaatsen. Dat moest nu maar eens afgelopen zijn. Waarom moet er altijd een manspersoon aangeven of je mag lopen of moet wachten? In Madrid maakte de gemeenteraad korte metten met deze flagrante ongelijkheid. Voortaan is het fiftyfifty. Bij de helft van de lichten in Madrid worden de mannetjes vervangen door vrouwtjes, inclusief rok en paardenstaart.

Het leidde toch tot enige discussie onder de Spaanse heren en dames. Moeten de mannen voortaan blijven staan als er een mannetje blinkt en moeten de vrouwen in de toekomst de pas inhouden als het vrouwtje verschijnt? Of juist andersom? Sommige Spaanse dames zien het gedoe als een compliment, maar er zijn er ook die het geldverspilling vinden om de lampen van kleine vrouwtjes te voorzien. ODD vroeg jullie mening. Moeten ook in ons land de verkeerslichten worden aangepast of is het flauwekul.

MarjanMarjan mailt: ”Ik vind het grote onzin, zelfs nog nooit over nagedacht.... Het zijn poppetjes met twee benen en twee armen, vrouwen dragen ook broeken, en hebben vaak kort haar! Pure geldverspilling.”


Nellie is van mening: ”Ik vind het wel grappig, maar ik kan me er niet druk om maken. Vervangen vind ik geldverspilling, maar als er toch nieuwe aangeschaft moeten worden, doe dan maar eens een vrouwtje.“


Guido laat ons weten: ”Ik wist niet dat we in Nederland mannetjes in de verkeerslichten hebben zitten. Ik dacht dat het vrouwtjes waren met lange broek en korte haren...”

Geen opmerkingen: