dinsdag 13 maart 2007

Jong geleerd is oud gedaan


Jong geleerd is oud gedaan.Delft – De technologische evolutie roept bij mij geen verbazing op. Ik verbaas me slechts over de snelheid waarmee die zich voltrekt. De kranten die verschenen op de geboortedag van mijn kleinkinderen heb ik indertijd in een grote gele enveloppe bewaard. Leuk om later te lezen wat er nog meer belangrijk was op die dag, dacht ik terwijl ik dat deed. Nu realiseer ik me dat het bewuste kleinkind later wellicht nog het enige is dat herinnert aan die dag. Nieuws is vluchtig. Terwijl Karsten zich op zondagmorgen ontfermt over mijn krant vraag ik me af of die krant nog wel zal overleven. Dan heb ik het niet over de krant die de kleine man onder handen heeft. Ik doel op de krant als communicatiemiddel. Wellicht stort het medium zelf wel in de digitale kloof waarover ze nu regelmatig publiceren. De mevrouw die vanmorgen vroeg de kranten in mijn bus stopte, wacht hetzelfde lot als de vrolijk fluitende postbode die op deze zonnige lentedag later de straat in fietste. Beiden hebben, vrees ik, hun langste tijd toch echt wel gehad. Voordat de postbode de post in de bus duwt, heb ik de mail immers al gelezen. De krant houdt misschien nog het langste vol. Ik lees die liever aan tafel in het zonnetje met een vers kopje koffie, dan van mijn scherm. Maar hoe lang nog?

Jong geleerd is oud gedaan.Wat denken jullie? Zal de praktische toepassing van de informatie- en communicatietechnologie thuis, op school en het werk de krant de nek omdraaien? Of is het lezen van de krant niet een kwestie van nieuwe technologieën, maar van jong geleerd is oud gedaan.
Overleeft de papieren krant?
Wellicht hebben enkelen van jullie de krant al vervangen door een online versie?

Laat de redactie van ODD jouw mening weten.
Klik daarvoor hier


GuidoEen reactie van Guido: ”Ik lees mijn krant ook liever aan tafel in het zonnetje met een vers kopje koffie, vanaf mijn laptop en waar en wanneer ik maar wil. En zoals vanmorgen iemand op BNR zei:"Iedere krant is gratis, voor sommige betaal je echter een geringe vergoeding voor de bezorging". Hij doelde hiermee op de opkomst van gratis kranten. Mijn digitale krant wordt echter al jaren gratis bezorgd.”

Geen opmerkingen: