dinsdag 27 maart 2007

Feestelijke knuffel is gratis


Delft – Afgelopen zaterdag komt op de Markt een meisje met open armen op me aflopen en biedt me een knuffel aan. Ze glimlacht er zo lief bij dat ik in verwarring raak. Is zij een aardige kennis waarvan me zo gauw de naam niet te binnen wil schieten? Koortsachtig probeer ik te herinneren wie zij is. Voor de zekerheid glimlach ik al vast maar terug. Dan dringt het tot me door: het is een volkomen onbekende. Een verwarrende gebeurtenis, want het overkomt me zelden dat onbekenden me in de armen willen sluiten. Ook dan pas valt me het bord op dat ze bij zich heeft. ‘Free Hugs’ staat er in grote viltstiftletters op.

Gratis knuffel.

Ik zie nu dat er drie meisjes met zo’n bord rondstappen op de Markt. Bij navraag blijken het 16-jarige leerlingen van het ISW Tiendweg in Naaldwijk. Twee van hen, Carly en Birthe, hebben de ludieke actie georganiseerd. Het is een schoolproject. De jongeman die het me uitlegt, filmt de reacties van de voorbijgangers op het gratis knuffelaanbod. “We brengen naastenliefde in beeld”, voegt hij aan zijn uitleg toe.

Gratis knuffel.

Een van de meisjes zegt: “We willen wel eens zien hoe mensen reageren op de uitnodiging om even te knuffelen”. Die reacties zijn heel verschillend. Ik zie ook nogal wat mensen die er niet op in gaan. Ze lachen wel, maar lopen toch door. Er zijn ook voorbijgangers die een beetje schrikken. Ze lopen met een boog om de knuffelende meisjes heen.

Feestelijke knuffel.

Maar er zijn ook heel wat mensen die het gebaar wel waarderen en gezellig meeknuffelen. Een klein meisje vraagt haar moeder wat er aan de hand is. Als mama het heeft uitgelegd, loopt ze op een van de knuffelaarsters toe en wacht netjes tot ze aan de beurt is voor een knuffel. Ze krijgt een feestelijke knuffel waarbij de kleine meid helemaal loskomt van de grond.


SaskiaEen reactie van Saskia: ” In het Engels is het nog wel duidelijk wat voor knuffel er bedoeld wordt. Ik heb ze ook eens met Nederlandstalige bordjes gezien: "Gratis knuffels". Daar reageerden veel mensen op, omdat ze een knuffelbeer of iets dergelijks verwachtten. Sommige mensen waren niet blij verrast toen ze daarvoor in de plaats een 'hug' kregen..”


1 opmerking:

Anoniem zei

In het Engels is het nog wel duidelijk wat voor knuffel er bedoeld wordt. Ik heb ze ook eens met nederlandstalige bordjes gezien:"Gratis knuffels" Daar reageerden veel mensen op, omdat ze een knuffelbeer of iets dergelijks verwachtten. Sommige mensen waren niet blij verrast toen ze daarvoor in de plaats een 'hug' kregen.

Knuffels van Saskia ;-)