vrijdag 23 maart 2007

De geur van geld


Delft – Je moet heel duidelijk zijn in reclame-uitingen. Er mag geen misverstand mogelijk zijn over het product wat je aan de man wilt brengen. Dat heeft Unilever goed begrepen. Maar helaas levert duidelijkheid soms ook problemen op en is het raadzaam om wat subtieler uit de hoek te komen. Reclamemensen weet daar wel raad mee. Unilever brengt zijn mannendeodorant Axe aan de man met nogal wat seksuele toespelingen. Daar zijn ze niet overal ter wereld van gediend en dus pas het bedrijf de reclame-uitingen aan. Ze maken daarbij gebruik van een ander Unileverproduct: de Cif-badkamerreiniger. Ze hebben daarmee een cross-overcampagne bedacht voor het Midden-Oosten. Daarin geen wild rennende vrouwen die een argeloos Axe spuitende man onder de voet lopen. Het axe-effect is in het Midden-Oosten veel subtieler.

Het axe-effect is terug te vinden op de handdoek.

 Het axe-effect is terug te vinden op de handdoek.In plaats van de rennende vrouwencommercial kwam men met deze handdoekengrap. Ze kozen volgens Unilever daarvoor omdat dit subtieler is. Subtiel wil volgens Van Dalen zeggen dat het alleen met fijn gevoel is waar te nemen of te begrijpen. Ik hoop dat ze na het zien van deze reclame in het Midden-Oosten begrijpen welke krachten de geur van Axe losmaken. Voor mij stijgt er in ieder geval een heel duidelijk lucht op: de geur van geld.

Geen opmerkingen: