zaterdag 24 februari 2007

Opa, wie is die mevrouw?


Delft – Het zal weinig mensen ontgaan dat op 7 maart de Provinciale Statenverkiezingen worden gehouden. Om het electoraat te lokken, wordt Delft ‘gesierd’ met aanplakbiljetten. Het valt ook kleindochter Dieuwertje op. Achter op mijn fiets ziet ze, als we naar de stad rijden, telkens het opgewekte gezicht van een lokale CDA-coryfee aan haar voorbij flitsen.
Opa, wie is die mevrouw?”, wil ze weten.

Manita Koop kijkt de passerende kiezers optimistisch in de ogen.

Dat is Manita”, informeer ik haar.
Waarom hangt haar foto overal?”, hoor ik haar achter mijn rug vragen.
Als de mensen haar gezicht vaak zien, vergeten ze niet om op haar te stemmen”, vervolg ik de uitleg.
Het is even stil achter op mijn fiets.
Dan lanceert Dieuwertje de volgende vraag: “Is ze van een partij?
Manita is een coryfee van het CDA”, vertel ik. Als ik het zeg, besef ik tegelijk dat mijn vierjarige kleindochter natuurlijk niet weet wat het CDA is en al helemaal niet wat een coryfee is. Dieuwertje is dan ook weer even stil.
Dan klinkt het: “Ik ken alleen een goede fee”.
Ik weet niets beter dan: “Dat is precies wat Manita wil worden”.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat een lieve kleindochter is Dieuwertje. Wilt u haar mijn hartelijke groeten doen? Manita Koop