vrijdag 16 februari 2007

Kappen met referendum


Delft – Eerder dit jaar hield Delftenaar Ravrinda Kiel – dankzij een referendum – de kap van 112 bomen tegen. Een druppel op een gloeiende plaat als je bedenkt dat er in Delft 30.000 bomen staan, de parken en het Delftse Hout niet meegerekend. Ruim 64 procent van de stemmers (31.000 Delftenaren) lieten een keihard nee horen en verknoeiden de kans op uitbreiding van het recreatiegebied en economische groei van onze stad. Toch galmt het geluid van de houtzaag door Delft. Met een zekere regelmaat sneuvelen bomen in de Prinsenstad. Niet aan de rand van de stad, maar in de stad zelf. Mijn weg werd onlangs door omgezaagde bomen versperd toen ik over het Componistenpad naar het centrum wilde fietsen.

Nog steeds klinkt het geluid van de houtzaag door Delft.

Omwonenden van de Maerten Tromstraat kwamen onlangs tot dezelfde conclusie toen in een week tijd 35 bomen in die straat werden gekapt. Hoewel er nog geen bouwvergunning was afgegeven, maakten de bomen daar toch al ruim baan voor woningen. Niemand kwam kennelijk op het idee om voor het behoud van deze bomen een referendum te organiseren. Het ging voor mijn gevoel bij het recente bomenreferendum ook eigenlijk niet over de kap van bomen of het tegengaan van de groei van het toerisme. Onvrede gaf voeding aan een heel ander doel: het college verslaan.

Kappen met het referendum.

Hoeveel van de tegenstemmers zouden zich nu echt in de materie hebben verdiept alvorens ze nee zeiden. Wie heeft voldoende kennis van zaken om alle afwegingen te maken. Het gaat niet alleen om 112 bomen, het gaat om veel meer. Dit soort kwesties zijn veel te ingewikkeld om zonder goede kennis van zaken te kunnen beoordelen. Ik geef toe het huidige stelsel van gemeentelijke democratie kent mankementen. Ik heb mijn twijfels over het niveau en de denkbeelden van velen die zich volksvertegenwoordiger noemen. Toch biedt dit systeem de enige waarborg tegen volledige willekeur. Een democratie waarin het referendum wordt gehanteerd als betrouwbaar instrument om de wensen van de bevolking te meten, vereist dat alle spelers de spelregels kennen en in acht nemen. Dat bleek de vorig keer te veel gevraagd. Ik stel voor dat we in de toekomst maar kappen met het referendum.

Geen opmerkingen: