maandag 26 februari 2007

De opwarming geïllustreerd


Delft – De opwarming van de aarde is een belangrijk actueel onderwerp. De kranten staat er vol mee en ook in allerlei tv-programma’s worden wij op de hoogte gehouden van de stand van zaken. Deze winter is buitengewoon warm. Toch is de temperatuur op aarde de afgelopen 100 jaar maar 0,7 graad gestegen. Is er echt iets aan de hand of denken we dat alleen maar en ontstaat dat idee door de euforie van het moment. Vertroebelen de recente indrukken het totale beeld? In de strijd tegen de opwarming komt nu zelfs onze vertrouwde gloeilamp in een kwaad daglicht te staan.

Dieuwertje op 22 februari 2007 tussen de narcissen op de Buitenhofdreef.

De Europese ministers hebben ook een stap gezet in de strijd tegen de uitstoot van het broeikasgas kooldioxide (C02). De uitstoot in de lidstaten moet, volgens hen, in 2020 samen tenminste twintig procent kleiner zijn dan nu. Ook ik vrees dat we er aan moeten geloven. De zomers worden warmer en de winters natter. Er komen meer stormen en van de Elfstedentocht zullen onze kleinkinderen nog slechts historische tv-beelden zien. Toen ik vorige week met Dieuwertje door Delft reed, schoten deze gedachten door mijn hoofd toen ik de bloeiende narcissen zag op de Buitenhofdreef.
Bloeiende narcissen in februari. Dat is heel erg vroeg. Die conclusie kan ik ook trekken aan de hand van beelden uit mijn eigen fotoarchief.

De bloeiende narcissen op 22 april 1978 in York.

In april 1978 bracht ik samen met Pieter Jan een bezoek aan de Britse stad York. Een stad met een lange geschiedenis die terug gaat tot de tijd van de Vikingen. Een van de zaken die me tot op de dag van vandaag is bijgebleven, is de overvloed aan bloeiende narcissen overal in de stad. De historische stad was werkelijk bedolven onder een tapijt van gele bloemen. “U bent in de mooiste tijd van het jaar”, zei onze gastvrouw in het hotel, “in april is de stad dankzij de narcissen op haar mooist”. Ze had helemaal gelijk. In mijn fotoarchief vond ik het bewijs op deze dia van de oude stadsmuur. Hij is gemaakt op 22 april 1978. Nu hoef je in april niet meer naar de historische Engelse stad te reizen om die bloemenpracht te zien. Je moet daarvoor veel eerder op de boot stappen. Net als in Delft zijn ook in York de narcissen dankzij de stijgende temperatuur al veel eerder in bloei. Het is wellicht niet zo’n erg wetenschappelijk bewijs, maar voor mij wordt het effect van de opwarming met deze twee opnamen overduidelijk geïllustreerd.

Geen opmerkingen: