ToekomstbeeldDelft – Op 5 oktober tekenen minister Peijs van Verkeer en minister Dekker van VROM een overeenkomst met de gemeente Delft over de bouw van een spoortunnel. De twee ministeries steken 344 miljoen euro in het project. Delft draagt 45,5 miljoen bij. De provincie Zuid-Holland nog eens 30 miljoen en het stadsgewest Haaglanden voegt ook nog 11,3 miljoen bij aan de bouw van de tunnel. Hiermee komt er een einde aan jarenlang getouwtrek tussen de lokale en de rijksoverheid over de noodzaak en financiering van de tunnel. De spoorlijn loopt nu nog via een viaduct dwars door het centrum van de historische stad. In 2008 begint de bouw. In 2011 moet alles al weer achter de rug zijn. Behalve een spoortunnel zijn er dan ook een nieuw station, enkele kantoren, 1500 woningen, een nieuw gemeentekantoor en 2700 ondergrondse parkeerplekken bijgekomen. Van de week stond deze zgn. artist impression in de krant. Het ligt in de bedoeling dat er een gracht met aan beide zijden een groenstrook komt. Het water zal dan weer langs molen De Roos en de Bagijnentoren kabbelen, net als vroeger. Voor de beide historische gebouwen wordt een ingewikkeld plan ontwikkeld. Ze staan straks namelijk op het dak van de spoortunnel. |
Room with a view in New York
7 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten