donderdag 15 september 2005


Langzame lunch


Delft – Tijdens de vakantie in Frankrijk heb ik de salade herontdekt. In ons eigen land was ik nooit zo’n salademens. Dat komt door de snelheid van het bestaan. Hier bestaat de lunch meestal uit een paar snelle broodjes. In het Franse land is er tijd voor de langzame lunch. Het leven komt tussen twaalf uur en halftwee tot stilstand en iedereen gaat aan tafel. Niet alleen op het ‘platteland’ van de Bourgogne. Ook in de steden is er tijd voor de langzame lunch. De salade op de foto at ik een restaurantje in de schaduw van de Eiffeltoren. Het is zoals jullie zien een vissalade.

Klik op de foto en bekijk nog een foto.

Bij onze thuiskomst stonden er in de keuken een fles Balsamico azijn, een fles witte wijnazijn en een fles olijfolie te wachten. Een cadeautje van Saskia & Sander die in ons huis logeerden tijdens onze vakantie. Dat kwam mooi uit. Sla heeft niets anders nodig dan een smaakvolle dressing op basis van olijfolie en wat fantasie. Thuis gaat het niet om de presentatie maar om de smaak. Ik kies dus bijvoorbeeld uit stukjes gebraden kip, spek, tomaten, boontjes, verse kruiden, olijven, geitenkaas, tonijn of ansjovisjes om de salade body te geven en op smaak te brengen. Zelf neem ik er dan graag een glas rosé bij. Ik krijg er nog steeds het vakantiegevoel van.

Geen opmerkingen: