donderdag 29 september 2005


Onderzeeër in Haagse vijver


Den Haag – Ik keek vanmorgen wat vreemd op toen ik over de Stadhouderslaan reed. In het water voor het gemeentemuseum was plots een forse onderzeeboot opgedoken. Ik wreef nog eens in m’n ogen en wierp opnieuw een blik op het gevaarte. Ook bij tweede beschouwing was er geen twijfel, er lag een onderzeeër aangemeerd.

In de vijver voor het gemeentemuseum is deze onderzeeër nog tot eind november te bewonderen.

Nu weet ik toevallig dat het water van de vijver voor het museum krap een meter diep is. Dat maakte het nog opmerkelijker dat nu plots een onderzeeër in de vijver lag aangemeerd. Nadere beschouwing leerde me dat de boot was vervaardigd van hout en aluminium. Het bleek een kunstwerk te zijn, gemaakt door Harold de Bree. Hij doopte zijn creatie ‘TYP XVII’. De zilverkleurige U-boot blijft nog tot eind november in de vijver te zien.

Geen opmerkingen: