Gezellig winkelen is fun shoppen![]() Ik weet dit alles omdat Corien & ik zondagmiddag de tentoonstelling ‘Winkelen’ bezochten in museum Het Schielandshuis in Rotterdam. Deze tentoonstelling zal tot 28 mei volgend jaar te zien zijn. Je wordt er bloot gesteld aan 100 jaar Rotterdamse koopverleiding: revolutionaire winkelconcepten als de Passage en de Lijnbaan, etalages en posters van de Bijenkorf, toonbanken vol historie en schappen vol koopwaar. Aanleiding is het 75-jarig bestaan in oktober van de Rotterdamse Bijenkorf. Het gebouw van architect Dudok was een mijlpaal in de ontwikkeling van het moderne imago van Rotterdam. De vestiging van het warenhuis gaf een impuls aan het recreatief winkelen in de stad. Het is me nu wel duidelijk: de De Bijenkorf is een kroonjuweel in het Rotterdamse winkelwalhalla. Altijd al geweest. De oude 'Bij' was reusachtig, veel groter dan de latere vestiging aan de Coolsingel. Het warenhuis zette door de jaren heen verschillende trends, kreeg een kosmopolitische uitstraling. In 1932, vlak na de opening in Rotterdam, was er in de Bijenkorf een tentoonstelling van moderne kunst. Er hingen werken van Klee, Mondriaan en Picasso. De Bijenkorf introduceerde later allerlei trends uit Amerika: de spijkerbroek, de barbecue, coca-cola en de jukebox. De etalages maakten op mij als kind grote indruk. Ze waren een echte lokker om klanten naar binnen te trekken. Warenhuizen waren deftig. Vooral de Bijenkorf was voor de gegoede burgerij. Bij de deur van het warenhuis stond een portier. Hij liet kinderen zonder begeleiding niet naar binnen. En wij kinderen vonden de Bijenkorf geweldig. Het was immers het allereerste warenhuis met roltrappen. Dat feestelijke gevoel kreeg ik zondagmiddag weer even terug. ![]() |
New York View from Summit One Vanderbilt
2 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten