vrijdag 9 september 2005


Bier uit le Château Fort


Corien bestelt wat flesjes voor haar broer.Sedan – De burcht van Sedan is rond 1424 gebouwd en is volgens de gids de grootste van Europa. Tijdens onze vakantie bezochten we hem en ging aan de hand van een audio-gids terug in de tijd naar het vorstendom van Sedan. We hoorden daar van alles over de strategische positie van deze burcht op de oostgrens van Frankrijk. Ze hadden dat alleraardigst gedaan aan de hand van alledaagse tafereeltjes met levensgrote poppen. Toch moet ik eerlijk bekennen dat veel van de daar gehoorde informatie weer is vergeten. Ik weet echter nog wel van alles van de Brasserie Artisanale du Château Fort. Deze ambachtelijke bierbouwerij ligt schuin tegenover de burcht. Het bier wordt er niet alleen gebrouwen, maar ook geschonken. Terwijl de rest van ons gezelschap een cappuccino dronk, proefde Ad en ik dit lokale bier. Na ons enthousiaste rapport daarover besloot Corien een paar flesjes te kopen voor Adrie die immers samen met zijn vrouw Monique bij onze thuiskomst het feit zou vieren dat ze beiden de mooie leeftijd van 55 jaar hadden bereikt. Kijk van die burcht kan ik het verhaal niet meer vertellen, maar van dat bier weet ik nog heel veel. Zit daar een les in?

Geen opmerkingen: