donderdag 23 september 2004


Naar de eeuwige stad


Rosita Steenbeek schreef ‘Thuis in Rome’.Rome – Als er de komende dagen een stukje op ODD verschijnt, is dat meegenomen. Samen met Nellie & Pieter Jan brengen Corien & ik een aantal dagen door in Rome. Ik zal daar niet veel tijd hebben voor een internetcafé.

”Voordat we naar Rome vertrekken, moet je eigenlijk het boek van Rosita Steenbeek ‘Thuis in Rome’ eens lezen,” adviseerde Nellie ons. Corien & ik hebben aan deze suggestie gevolg gegeven. We hebben het boek over de stad waar Rosita Steenbeek sinds 1985 een groot deel van het jaar woont uit de bibliotheek gehaald. Steenbeek komt op plekken die de gewone reiziger niet kent, zoals een discotheek die is uitgehakt in de vuilnisbelt van keizer Augustus, een meer onder het Piazza Navona en het Geheim Archief van het Vaticaan. Ze krijgt een persoonlijke rondleiding door Nero’s Domus Aurea en heeft tal van ontmoetingen met kleurrijke Romeinen.
Corien vindt na lezing van het boek:” Het is geen roman, geen verhalenbundel, geen reisliteratuur.” Ze heeft gelijk. Het doet nog het meest denken aan een dagboek. Dat komt door de notities over etentjes en koffie drinken en andere autobiografische zaken.
Rosita Steenbeek woont in de Via del Sudario in een palazzo van de Belgische Kerk, naast Casa del Burcardo. Ze gaat naar binnen door de oude deur van de kerk. Het appartementje is een "boudoir-achtige kloostercel, aangevlijd tegen een schitterende kapel uit 1096”. Het restant van de zuilengalerij van het theatercomplex van Pompeius loopt door de kelders. De andere galerij loopt onder de Via dei Giubbonari. De luide momenten tijdens theater-voorstellingen klinken door tot in haar "cel". Zo ook de muziek van de organist en klavecinist. Ik houd van autobiografische boeken en heb het dan ook met plezier gelezen. Maar wat ik zal aantreffen in Rome, blijft nog een raadsel. Luther vond in Rome weinig meer dan grootheidswaan en keerde zwaar gedesillusioneerd terug naar zijn Duitsland. Ik ben benieuwd hoe ik terug zal keren in Delft.

Geen opmerkingen: