woensdag 22 september 2004


Koekhakken op Florisdag


Klik op de foto en bekijk de koekhakkoek van dichtbij.Medemblik – Corien bracht gisteren een ‘koekhakkoek’ mee. Hij zag er lekker uit. Maar wat is 'koekhakkoek'? Corien legde het me uit.
"Hoekhakken vond plaats in West Friesland tijdens de kermis. Op de kermis was daar een kraam voor. Het was een bezigheid die plaatsvond na afloop van een bezoek aan een café", begon ze haar verhaal. Ik knikte en nam een hapje van mijn koek.
"Hij smaakt een beetje naar honing", zei ik.
"Dat klopt", antwoordde ze, "De bakker maakte voor een kraamhouder koek van honing en roggebloem. De kermisganger legde een lang stuk koek op twee hakblokken. Het was de kunst de koek in zo min mogelijk slagen met een kleine bijl doormidden te hakken. De verliezer betaalde de koek van de winnaar."
Nog net hoorbaar kon ik met een mond vol koek mompelen: "Is er ook een verhaal over de afbeelding?" Corien begon meteen met haar uitleg:"De afbeelding van de man op de koek is gemaakt van pepermunt. Rond 1800 werd pepermunt gemaakt door suikerbakkers. Het suikerbakkersgilde was het hoogste bakkersgilde. Hierna kwam het tarwebroodgilde, het roggebroodgilde en de koekbakkers."
”Je weet verbazingwekkend veel van koek en koekbakkers", zei ik onder de indruk.
Ze glimlachte en onthulde: "Dat heb ik van mijn collega’s van het bakkerijmuseum ‘De oude bakkerij’ in Medemblik. Daar heb ik de koek van gekregen."
"Wat vreselijk aardig van je collega’s. Zouden ze er nog aan koekhakken doen?"
Corien knikte: "Je kunt in Medemblik nog steeds koekhakken op Florisdag".
Opnieuw had ik een uitleg nodig.
Corien: "Florisdag wordt ieder jaar gevierd op Eerste Pinksterdag, maar dat is weer een ander verhaal. Dat houd je tegoed."

Geen opmerkingen: