vrijdag 23 juli 2004


Flirten is plezierig communiceren


 Flirten is plezierig communicerenDelft – Ik heb in de afgelopen tientallen jaren heel wat management- en bedrijfstrainingen meegemaakt. Het is een boeiende wereld waarin steeds weer iets nieuws wordt bedacht en gebracht. Flirtmanagement lijkt nu de nieuwe rage te worden. De communicatie zou dankzij een gezonde flirt een stuk soepeler verlopen. Georganiseerd flirten lijkt dan ook hard op weg om uit te groeien tot een serieus communicatie-instrument. Er zijn nu al vier bureaus in ons land die medewerkers trainen in flirtmanagement. Vorig jaar was dat er nog maar één. Gereputeerde bedrijven zoals Rabobank en ING leren hun medewerkers via training om te flirten. De medewerkers oefenen op elkaar. De communicatiebureaus beweren dat het om een serieuze aangelegenheid gaat met een zakelijk doel. Ze beweren dat een onderzoek naar de effecten van flirten op het werk louter positief resultaten heeft aangetoond. Flirtmanagement is niets anders dan openlijk positieve aandacht aan een ander schenken. ”Daar wordt je aardiger en socialer en dus een leukere collega van” zegt een medewerkster van het trainingsbureau Multiplicity. Het bureau biedt workshops flirtmanagement aan. Lichaamstaal, houding en de manier van spreken zijn daarbij belangrijk. ”Aanvankelijk reageren mensen voorzichtig en zijn ze bang dat er gekke dingen gaan gebeuren”, zegt de medewerkster.”Tot ze begrijpen dat het niets met seks te maken heeft en dat ze in hun waarde worden gelaten. Dan merken ze dat het een heel plezierige vorm van communiceren is.”



Geen opmerkingen: