zondag 18 juli 2004


Easter Suite For Jazz Trio


Het Trio van pianist Oscar Peterson in 1984. Drummer Martin Drew en bassist Niels-Henning Ørsted PedersenLiverpool – Op Goede Vrijdag 25 april 1984 zond London Weekend Television (LWT) de Easter Suite van Oscar Peterson uit. De negendelige suite was door Peterson in opdracht van de televisiemaatschappij gemaakt. Het is de minst bekende compositie van de Canadese componist en pianist en is nooit op cd uitgebracht. Op Goede Vrijdag wordt het in Groot-Brittannië wel elk jaar op de radio ten gehore gebracht. Die allereerste uitzending via de tv heb ik, samen met Sander, indertijd wel gezien. We hadden toen nog geen kabel en konden ook geen Britse uitzendingen ontvangen. Alleen als er sprake was van speciale atmosferische omstandigheden, konden we de uitzendingen van de ITV, waaronder LWT, ontvangen. De beelden waren slecht en ook het geluid was niet bijzonder. Toch hebben we de uitzending in z’n geheel bekeken. Ik heb zelfs een audio-opname gemaakt, die ik nog steeds heb. Vorige maand zag ik bij HMV in Liverpool een DVD van deze bijzondere uitzending. Ik aarzelde geen moment en schafte de zilveren schijf aan. Behalve de complete ‘Easter Suite For Jazz Trio’, staat er ook een aflevering van de South Bank Show uit 1984 op. Oscar Peterson legt hierin samen met bassist Niels-Henning Ørsted Pedersen en drummer Martin Drew uit hoe de compositie tot stand kwam. Met erg veel genoegen heb ik nu al een aantal malen naar de DVD gekeken en geluisterd. Volgend jaar zal ik op Goede Vrijdag niet de DVD van de Mattheus Passion draaien, maar de Easter Suite For Jazz Trio.


Geen opmerkingen: