woensdag 2 juli 2003

Volwassen kinderparadijs


De merknaam Lego is een samentrekking van het Deense leg godt = speel goed. Bovendien betekent Latijnse woord lego ik voeg bij elkaar. Het park staat en zit ook vol met levensechter figuren. Deze oude legobaas snurkte bovendien. Corien riep dan ook meteen: Dat herken ik, wat levensecht.Billund – Een bezoek aan Denemarken is niet compleet, zonder ook naar Legoland te zijn geweest. Toch twijfelde ik aanvankelijk. Is Legoland niet een kinderparadijs waar twee volwassenen zonder hun kleinkinderen niets te zoeken hebben? We vroegen het een aantal willekeurige Denen. Iedereen riep ons echter enthousiast toe zeker te gaan. Wij gingen dus.
De Denen hebben volkomen gelijk. Legoland is niet alleen een soort Madurodam waar men met legosteentjes (33 miljoen zegt men hier) allerlei bezienswaardigheden uit Denemarken en de rest van de wereld heeft nagebouwd, maar tegelijkertijd ook een soort Efteling met allerlei attracties ( zoals Technic Land, Piratenland, Avonturenland, Legoredo (wildwest), Safariland, Verkeerspark, monorail, legokopters en een treintje) waar je in en op kan. Het gedeelte over Nederland bestaat uit twee miljoen steentjes las ik in mijn boekje over het park. Verder zijn er een aantal tentoonstelling en is er een filmtheater waarin je een werkelijk fantastische 3D-film ziet. Ondanks het feit dat wij er al vroeg waren, bleek het eigenlijk te groot om in een dag helemaal te bezoeken. Daarom is er ook een hotel bij zodat je meer dan één dag in het park kunt doorbrengen. Ik vond de 3D-film een van de hoogtepunten en Corien genoot van het ’paleis van Titania’. Dat is niet zomaar een poppenhuis, maar een werkelijk schitterend miniatuurpaleis voor een elfenkoningin. Het is het levenswerk van de Engelse officier en kunstschilder Sir Neville Wilkinson. Hij maakte het voor zijn dochtertje en werkte er vijftien jaar aan. We bezochten ook een voorstelling van het legotheater. Een komische slapstickshow met artiesten die voortdurend vele meters omlaag vallen in een gracht rond een kasteel. Er was nog veel meer, maar ik zal jullie de opsomming besparen. Een ding noem ik nog: de legowinkels. Daarin zie je volwassenen als bezetenen graaien in grote bakken met legosteentjes. Je kon een rood kratje helemaal vullen voor 200 kronen. De enige voorwaarde was, dat het deksel er nog op kon. Ik zag een Japans stel die het kratje helemaal vol met legopoppetjes hadden gepropt. Komisch om te zien.


Geen opmerkingen: