Volkswagen Kever is geschiedenisDelft – Het moest er toch ooit eens van komen. Vandaag stopt Volkswagen met de productie van de klassieke kever. In de volkswagenfabriek in het Mexicaanse Puebla rolt vandaag de laatste klassieke VW-kever van de band. Er werden sinds het ontwerp van VW's beroemdste model in 1934 zo'n 21,5 miljoen kevers gebouwd. Drie (en dan hebben ze ook nog een klassieke VW-bus) daarvan pronken nu nog steeds op de oprit van Ad & Els. Ontworpen in het nazi-Duitsland van de jaren dertig, stond de kever ironisch genoeg symbool voor het naoorlogse mirakel van de Duitse heropleving. In de jaren zestig werd het zelfs een cult-object voor de hippies. Mooi of lelijk? Daarover kan worden getwist. In ieder geval was het een uniek karretje met een erg lange staat van dienst. Veel veranderd zijn ze ook niet. Je moet al een echte kenner zijn om het verschil te zien tussen een model 1965 en model 1970 of het model 1978 en model 2003. Ad & Els zijn zulke kenners. Zij spreken over de ‘brilkever’ en de ‘ovaalkever’, over een ‘lang’ kofferdeksel en een ‘kort’ kofferdeksel, over de platte voorruit en de gebogen ruit en over de liggende koplampen en de modernere staande lampen. Aan mij gaat dat allemaal voorbij. Sterker nog voor mij zijn ze allemaal hetzelfde. Het begin van het einde voor de kever kwam in januari 1978, toen Volkswagen de productie ervan in Duitsland stopzette. Het laatste model dat op Duitse bodem van de band rolde, reed regelrecht naar het VW-museum in Wolfsburg. De automaker had toen al een nieuwe troefkaart: de VW-Golf, die al gauw een waardige opvolger bleek van de kever. Ook de fabriek in Puebla, in Mexico, is nu dat lot beschoren. De laatste maanden rolden er amper vijftig van de band, te weinig om nog rendabel te zijn. Lees over de geschiedenis van de kever. |
Room with a view in New York
6 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten