vrijdag 4 maart 2011

Tunnel heeft een dak

Delft – Als ik langs de Spoortunnel in aanbouw fiets, kan ik het niet laten om even naar de vorderingen van die aanleg te kijken. Ik ben niet zo erg technisch en vaak zegt het mij niet zo veel. Deze week lag dat anders. Ik zag in de strakke lege tunnelbak al een glad dak van de toekomstige tunnel. Aan het eind van de bak ter hoogte van de Binnenwatersloot zag ik een houten frame. Daar bouwt men de schacht die straks door de werknemers zal worden gebruikt om onder de grond te kunnen werken aan de tunnel zelf. Als ik het goed begrepen heb, komt hier ook een trappenhuis.

Je kunt het je nu nog niet voorstellen, maar over een paar maanden moeten de tramlijnen 1 en 19 al over dit stukje van de tunnel op de hoek van de Binnenwatersloot en de Phoenixstraat rijden. Er zijn ook opnieuw slachtoffers te betreuren. Na de vele verdwenen huizen, zijn er nu weer bomen aan de beurt. De tien lindebomen aan de huizenzijde van de Spoorsingel en de zeven leiplatanen langs het spoorviaduct staan in de weg en worden omgelegd. Dat gebeurt om dat de panden aan de Spoorsingel gemonitord moeten worden als het wegpompen van het grondwater begint. De metingen voor de monitoring gebeurt met tachymeters die op het spoorviaduct zijn bevestigd. Die ‘lezen’ spiegeltjes op de panden aan de Spoorsingel. Tja, en daar stonden die bomen nu juist voor.

Geen opmerkingen: