donderdag 29 juli 2010

Blauw, blue of bleu


Delft – Blauw is een mysterieuze kleur. Delft maakt met haar heel eigen versie van deze kleur reclame en jaarlijks komen er nogal wat toeristen juist vanwege die kleur naar de Prinsenstad. Het Delfts Blauw is wereldberoemd. Toch kent blauw vele ‘kleuren’. Als iemand ‘bleu’ is, heeft hij weinig ervaring en als hij of zij ‘blue’ is, is hij verdrietig. Misschien wel een beetje depressief. Je kunt zelfs blauw bloed hebben of lid zijn van de blauwe knoop.

Deze twee dames die we op een gewone zomerse zaterdag op de Markt tegenkwamen, hadden veel meer dan blauwe knopen. Ik kon de kleur van hun kousen niet goed waarnemen, maar ik gok op blauw. Het is namelijk goed mogelijk dat Delft als universiteitsstad nogal wat blauwkousen herbergt. Gelukkig was het mooi warm weer en stonden ze niet te blauwbekken. In de meeste gezegden komt blauw er overigens niet zo goed vanaf. Het is geen blije kleur. Wat bijvoorbeeld te denken van iemand bont en blauw slaan of een blauwtje laten lopen. In beide gevallen doet het pijn.


Toeristen en andere voorbijgangers namen allemaal een fotootje van het blauwe tafereel. Gelukkig kan je met blauw alle kanten op. Je kunt het zelfs blauw-blauw laten. In mijn jeugd heb ik nog een blauwe maandag bij een groenteboer gewerkt en daarom weet ik dat een blauwe boon geen eetbare variant is. Als je die ontvangt, is het te hopen dat het goed afloopt.

Geen opmerkingen: