woensdag 14 september 2011

Onderwijs genoten

Rouen – Opvoeden kan iedereen, maar van onderwijs en onderwijzen moet je verstand hebben. Tenminste dat denken we, maar het zou wel eens een groot misverstand kunnen zijn. Misschien heeft het wel niets met elkaar te maken. Anders zouden leraren en leraressen immers altijd de beste opvoeders zijn. We kunnen over beide meepraten. We zijn opgevoed en hebben onderwijs genoten. Hoewel waarschijnlijk niet iedereen evenveel heeft genoten. Maar dat terzijde. We hebben allemaal een aantal jaren in de schoolbankjes doorgebracht. Dat er veel is veranderd in het onderwijs hoe ik je niet te vertellen. De huidige generatie leerlingen maakt gebruik van leermiddelen waar ik nog niet van droomde. Simpelweg omdat ze niet bestonden.
Ik kom nog uit de tijd van de kroontjespen en de inktlap. Die inktlap maakte mijn moeder zelf uit ronde stukjes stof. Met behulp van een knoop die er bovenop zat genaaid bleef alles bij elkaar. We kregen elk jaar een nieuwe inktlap. Die lap om je pen aan af te vegen is nu vervangen door de laptop. In Rouen bevindt zich in een historisch pand in de rue Eau-de-Robec het Institut National de Recherche Pédagogique. Het zit in hetzelfde gebouw als het Musée National de L’Éducation. Corien had een bezoek hieraan hoog op haar lijstje staan. We togen er dus heen. De tentoonstelling in het museum heeft natuurlijk van alles en nog wat op het gebied van school en lesgeven. Van schriftjes en boeken tot allerlei schoolmeubilair. Het interessantste vond ik de tentoonstelling over lesgeven met behulp van plaatjes. Vanaf het moment dat er drukwerk bestond, waren er ook al plaatjes. De eerste plaatjes zag ik al in drukwerk uit de zestiende eeuw.
Aanvankelijk was men niet zo enthousiast over de illustraties. Ze waren van de bron van fouten en misverstanden en leidden de leerlingen maar af van de lesstof. Nu worden plaatjes in welke vorm dan ook juist steeds meer gebruikt om kennis over te dragen. Het leuke was dat dit alles niet alleen werd geïllustreerd met materiaal uit Frankrijk, maar ook uit andere landen waaronder Nederland. Overigens, als ik de foto’s van de keurig in het gelid zittende kinderen kijk in schoolklassen uit de vorige eeuw, bedenk ik me dat er in de manier van opvoeden ook wel het een en ander is veranderd.

Geen opmerkingen: