vrijdag 30 september 2011

Hummingbirds

Delft – Ik lees de krant tijdens het ontbijt. Het is een gewoonte die ik waarschijnlijk deel met heel veel mensen. Niets is zo goed voor de spijsvertering als een forse dosis verontwaardiging of verbazing. Niet elke dag werkt het nieuws op die manier mee aan mijn spijsvertering. Soms is er niets waarvan zelfs mijn wenkbrauwen ook maar iets omhoog komen. Van de week las ik tijdens het oppeuzelen van mijn ontbijtje over verplegers die naar judoles moeten, de gezapigheid van de PvdA, de kansloze wedstrijd van Ajax tegen Real Madrid en over een dertienjarig jongentje dat met de auto van zijn pa een rit van 60 kilometer maakte. Het stond echt allemaal op de voorpagina. Een slappe dag dus. Ik was dan ook al snel klaar met de krant. Toch verslikte ik me nog bijna toen ik verder bladerde en in de onderbroek keek van een arrestant.
Het bleek een landgenoot die door de douane van Frans Guyana op het vliegveld van Rochambeau betrapt was op smokkel. De smokkelwaar werd in zijn onderbroek gevonden. Hoe komt de douane erbij om daar eens in te kijken?. Een fles drank of een slof sigaretten gaat daar niet. Wat ze wel aantroffen waren veertien kolibries. De man had de vogeltjes in lapjes stof gewikkeld zodat ze zich niet konden bewegen en vervolgens in speciale zakjes in zijn onderbroek gestopt. Het lijkt me een zweterige bedoening. Voor de vogeltjes bedoel ik. In het Engels heten deze kleine diertjes ‘hummingbirds’. Toch kunnen ze zo niet ontdekt zijn, want dat geluid maken ze met hun vleugeltjes.

Geen opmerkingen: