woensdag 7 september 2011

Appeltje voor de dorst

Jumièges - Sinds 1944 is Normandië het land van de landingen. Daar voor was deze streek van Frankrijk alleen het gebied van kastelen, kaas en cider en nadat Claude Monet in 1883 zijn beroemde waterlelietuin liet aanleggen en veelvuldig schilderde ook het land van de impressionisten. Met andere woorden er is veel te zien, beleven en proeven hier. Het bewijs daarvan zien Corien & ik elke avond als we na de avondmaaltijd door het gebied rond ons huis hier in Jumièges wandelen. Hier geen wijngaarden zoals elders in Frankrijk, maar boomgaarden vol met de heerlijke appels waar ze hier volop cider en Calvados van maken.

In het dorp kocht ik gisteren een fles Calvados in het café waar je niet alleen wat kun drinken en eten, maar ook allerlei streekproducten kan kopen. In de middeleeuwen dronken de Delftenaren bier omdat het water niet erg betrouwbaar was. De vrolijke Franse juffrouw met appelblosjes op de wangen in het café vertelde me terwijl ze de fles calvados in een bruine papieren zak deed dat men dat hier deed met cider. Ook hier was het water in de middeleeuwen kennelijk niet erg betrouwbaar. Het geeft voor mij een nieuwe betekenis aan het de term ‘appeltje voor de dorst’.


1 opmerking:

Sassefras zei

Eindelijk zit ik achter een computer die werkt.

Een glaasje cider is ook een appeltje voor de dorst. Een heel vochtig en vloeibaar appeltje!