zaterdag 17 september 2011

Omfietsen in Frankrijk

Jumiéges – Hoe koop je in het buitenland een lekkere wijn voor een redelijke prijs? In Nederland vertrouw ik vaak op het advies van wijnvriend Nicolaes Kleij, maar die kan ik hier in Frankrijk moeilijk bellen. Loop in de winkel achter een bejaarde inwoner van het dorp aan en vertrouw op zijn keus, werd mij ooit geadviseerd. Die ouwe Fransen drinken hun hele leven al wijn en weten wel wat lekker is. Het zal wel, maar het is toch een gok die ik liever niet neem, nadat ik een bejaarde Franse vrouw op sandalen een plastic fles rode wijn van 89 cent uit het schap zag halen. Anderhalve liter zit er in zo’n fles. Veel wijn voor weinig geld, dat wel. Ik laat het toch maar op de plank staan. Nee, in Frankrijk vertrouw ik op het oordeel van Francois Gilbert en Philippe Gaillard. Dat zijn twee wijnkenners die al sinds de jaren negentig jaarlijks een wijngids uitgeven. Het lijkt een beetje op de supermarktwijngids van Kleij, maar het verschil is dat de Franse wijnschrijvers een wijn die duidelijk onder de maat is niet afkraken zoals Kleij, maar domweg niet opnemen in de gids. Dat kunnen zij ook makkelijk doen want er is hier heel veel wijn. Ze hebben voor de nieuwe gids 20.000 wijnen geproefd, maar daarvan maar 6000 opgenomen in hun gids. Je treft er zo nog altijd een breed scala aan wijnen in aan tegen heel leuke prijzen. Vaak tussen de drie en de negen euro. Ze vertellen je ook waar je die kunt kopen. Daar zitten ook supermarkten bij.
Gewapend met hun basisinformatie is het een stuk makkelijker om een wijn te kopen. Ik stuitte zo in mijn dorp op wat ik thuis een omfietswijn zou noemen. Het is Chateau Lesparre 2009. De wijn krijgt in Gilbert & Gaillard’s wijngids 86 van de beschikbare 100 punten en kost slechts €4,10. Als het niet zo’n eind fietsen was, zou het dus een echte omfietswijn zijn. De omschrijving in de gids begint met: "Robe soutenue, reflets jeunes. Nez de fruit rouges mûr soulignés de tonalités boisées, légèrement grillées". Met mijn beperkte Frans maak ik er zoiets van als: "diepe kleuren met jeugdige hoogtepunten. Een neus van rijp rood fruit met vleugen houttonen, ietwat gegrild". Maar als ik het niet helemaal goed vertaal, geeft dat niets. Ik houd me gewoon vast aan die 86 punten. Voor dat we weer naar huis gaan moet ik er toch maar even voor “omfietsen”.

Geen opmerkingen: