vrijdag 17 juni 2011

Cock-fighting en Dutch bricks

Newport – De komst van het christendom is erg belangrijk als het om bier en bierhuizen gaat. Er zijn er immers geen betere brouwers dan monniken en priesters. Natuurlijk predikten zij ook matigheid en ingetogenheid, maar toch kwam er na de bouw van een kerk vaak al snel een kroeg in de buurt. De kerk en de kroeg hebben wat met elkaar. Zo is het ook in Engeland gegaan. In de achtste eeuw instrueerde Ecbricht, de aartsbisschop van York, zijn bisschoppen en priesters dat zij voor onderdak voor pelgrims en reizigers moesten zorgen. Het was een belangrijke ontwikkeling voor de ‘country inns’. Het leuke van Engeland is nu dat veel van die hele oude pubs de tand des tijd heel goed hebben doorstaan en nog steeds de dorst lessen van reizigers. Ik ben een reiziger die graag wordt gelaafd in zo’n oude traditionele pub. In de High Street in Newport op het eiland Wight zit op de hoek met de Mill Street The Castle Inn.
Het is de oudste inn van Newport. Hier verkocht men in 1300 al bier. Van Stuart, de man achter de bar, hoor ik dat er ook een connectie is met Nederland. Hij glimlacht als ik mijn wenkbrauwen optrek. “Een heel oude connectie zelfs”, zegt hij. Dan legt hij uit dat er in 1684 brand uitbrak in de pub. Ik ben bang dat een Nederlander daarvoor verantwoordelijk was, maar Stuart stelt me gerust: “The fire damaged the pub and the front wall was rebuilt using Dutch bricks”. Nu ben ik pas echt gerustgesteld.
Dutch bricks heeft namelijk helemaal niets met ons land te maken. Dutch bricks zijn gemaakt van een mengsel van cement, zand en aarde. Ze worden Dutch genoemd omdat men daarmee aanduidde dat ze van inferieure kwaliteit zijn. De Engelsen en de Nederlanders voerden immers altijd oorlog en daarom was alles wat niet deugde onze schuld. Overigens bestaan deze soort bouwblokken nog steeds, maar nu worden ze “Mexican concrete” genoemd. Stuart weet nog een leuk feit over zijn pub. “The Castle Inn was the last pub in England to be licensed for cock-fighting”, zegt hij trots. De pub kreeg de vergunning in 1705, maar maakt er gelukkig al heel lang geen gebruik meer van.

Geen opmerkingen: