donderdag 8 april 2010

Op goed geluk

De Donnington Brewery is gekozen tot UK's Brewery of the Year.Donnington - Vorig jaar augustus bezochten Sander en ik in Engeland de 145 jaar oude Donnington Brewery in het gelijknamige dorpje vlakbij het plaatsje Stow-on-the-Wold. De familie Arkell maakt hier al bier sinds 1865. Het laatste familielid is James Arkell. Hij nam de pittoreske brouwerij, aan een meer met zwarte en witte zwanen verstopt in een vallei in de Cotswolds, over van zijn neef Claude. Je las er eerder over op ODD. Sander en ik waren zeer te spreken over het bier en de brouwerij en blijken daarin niet alleen te staan. De brouwerij kreeg onlangs van de Good Pub Guide de titel ‘UK's Brewery of the Year’. De Donnington Brewery levert het bier bijna uitsluitend aan vijftien pubs in Gloucestershire. Slechts in vier pubs in Worcestershire, Warwickshire en Oxfordshire kun je ook genieten van dit heerlijke biertje. Tien van deze pubs hebben op hun beurt ook een vermelding gekregen in de The Good Pub Guide. Sander en ik zijn inmiddels door onze zelf geïmporteerde voorraad heen. Ik zal deze week eens wat moeite doen om een nieuwe voorraad aan te schaffen. Dat zal niet eenvoudig worden. De brouwerij maakt slechts twee soorten ales:S.B.A. en B.B. Ze zijn bovendien alleen van de tap verkrijgbaar. Er is slechts één ale op fles verkrijgbaar: Double Donn. Het werd voor het eerst in 2007 gebrouwen als eerbetoon aan de overleden Claude Arkell. Het was bedoeld als een eenmalig project, maar het bier bleek zo populair dat het zo nu en dan opnieuw wordt gebrouwen. Je moet er dus heen en bovendien het geluk hebben om het aan te treffen. Ik ga mijn geluk – met een bestelling van Sander & Saskia op zak – deze week testen.

Geen opmerkingen: