woensdag 21 april 2010

Alles is relatief

Oxford – Op het schoolrapport van basisschoolleerlingen tref je meestal ook een opmerking aan over het gedrag van het kind in de klas. “Jantje luistert goed en soms ook naar de meester” of “Marietje kan heel goed het bord schoonvegen”. Gelukkig was er in 1931 geen ijverige student in de collegeruimte van de universiteit van Oxford om het schoolbord schoon te vegen. In dat jaar gaf de toen 52-jarige natuurkundige en uitvinder Albert Einstein een serie van drie gastcolleges aan de universiteit. Einstein was toen al wereldberoemd vanwege zijn twee relativiteitstheorieën. In 1905 kwam hij met de speciale relativiteitstheorie en tien jaar later volgde de algemene relativiteitstheorie. Daar gingen zijn colleges ook over. Dit schoolbord werd na het tweede college op 16 mei 1931 bewaard en wordt nu tentoongesteld in het Museum of the History of Science in Oxford. Het hangt er nog steeds ontdekten Corien & ik onlangs.

Als je op school goed hebt opgelet, weet jij ook wat hier staat.

De eerste drie regels vormen een vergelijking voor D, de mate van expansie van het heelal. De onderste vier regels geven numerieke waarden voor de expansie, dichtheid, radius en leeftijd van het heelal. Althans dat is wat ik begreep van de uitleg bij het schoolbord. LJ staat voor Licht Jahr ( lichtjaar) en J staat voor Jahr (jaar). Als ik de laatste regel goed begrijp is de leeftijd van het heelal ongeveer 10 of misschien wel 100 miljard jaar. Maar als iemand het echt begrijpt hoor ik het graag. Nou graag, alles is relatief.

2 opmerkingen:

Sassefras zei

Wat een net handschrift had hij dan!!

Martien zei

Ik heb het nog eens nagerekend, maar ik denk dat Einstein gelijk heeft.