zaterdag 24 april 2010

Monument van de zwart-witfotografie

Rotterdam – Fotograferen is vooral kijken. Niet alleen om je heen, maar ook naar het werk van andere fotografen. Fotograferen is namelijk niet alleen kijken, maar ook zien. Soms is het heel verhelderend om eens te bekijken wat anderen zien. Dat hebben we gisteren gedaan. In de Kunsthal in Rotterdam is nu een overzichtstentoonstelling van het werk van de Zwitserse Magnum-fotograaf René Burri te bezichtigen. Wie zijn naam zegt, denkt meteen aan die ene foto van Che Guevara. De tentoonstelling begint ermee. Nu zie ik dat de foto van Che er een is uit een reeks. Op de tentoonstelling hangt ook de rest. Ze staan samen op een vel contactafdrukken. Ze onthullen de werkwijze van de Zwitserse fotograaf. Hij dringt zich niet op. Hij is onopvallend aanwezig en fotografeert momenten. Burri heeft er een paar omlijnd, maar ik vind de Che-fotootjes stuk voor stuk de moeite waard. Het iconische beeld op deze tentoonstelling komt opeens in beweging door het gezelschap van die andere foto’s uit de serie.
Het beroemde portret van Che Guevara.

De nu 77-jarige Burri begon in de jaren vijftig in Parijs met fotograferen. In 1959 werd hij officieel lid van fotoagentschap Magnum. Hij woont in Parijs en Zürich en werkte zijn leven lang voor bladen en kranten. Zijn foto's verschijnen in tijdschriften als Stern, Sunday Times, Paris Match en New York Times.
Portret van Sadat.

Er hangt een groot kleurenportret van de Egyptisch politicus Sadat in uniform. De weerspiegeling van de militairen in diens bril maken van de foto meer dan een portret. Het plaatst de man in de context van zijn tijd. Het is een reportage gevangen in een foto.
Er waren veel jonge mensen op de tentoonstelling. Velen van hen hadden een fototoestel bij zich en gebruikten het.

Burri fotografeerde ook een hele reeks van beroemde kunstenaars. Hij fotografeerde Picasso, architect Le Corbusier en beeld houwer Giacometti. Toch zijn het geen portretten. Hij fotografeert ze net als Che in hun leef- en werkomgeving. Het zijn fotoseries, samenhangende beelden van omgeving en gebeurtenissen. Er zijn maar weinig kleurenfoto’s. Het was de opmars van de kleurenfotografie eind jaren tachtig die Burri er toe bracht om te stoppen met professioneel fotograferen. Daarom geeft de tentoonstelling een mooi afgerond beeld van het oeuvre van Burri en is het een monument van de zwart-witfotografie.

De expositie van Burri is tot en met 22 augustus in de Kunsthal te zien.

Geen opmerkingen: