vrijdag 23 april 2010

Kijken of sociale druk werkt

Het nieuwe loge bevordert openheid.Delft – Vanaf aanstaande maandag gloort er weer hoop aan de horizon van ons consumentenlandschap. Hoop op eerlijke informatie over de producten die we in de schappen van de winkels vinden. Foodlog.nl in Wageningen presenteert maandag dit nieuwe logo aan de pers. Het nieuwe logo is eigenlijk niets anders dan de al bestaande barcode, die is opgeleukt met een omgevouwen oortje en de naam kijkofhetklopt.nl. Het moet het mogelijk maken voor boeren, burgers, buitenlui en andere consumenten om de juiste informatie te vinden die achter de barcode staat. Als je het logo scan met je smartphone of een webcam komt de informatie naar voren die de fabrikant of producent beschikbaar stelt. Maar wat schiet ik daarmee op, hoor ik je denken. Zolang de producenten zelf kunnen kiezen wat ze er opzetten. Er staat nu toch ook al een ingrediëntenlijst op de verpakking. Maar het is de bedoeling dat kijkofhetklopt een wikimedia-achtige omgeving wordt, die interactie mogelijk maakt. Jij en ik, andere experts en consumenten, maar ook concurrenten kunnen reageren. De bedenkers van het logo – dat dus eigenlijk geen logo is maar een barcode – verwachten dat juist de sociale druk fabrikanten zullen dwingen tot (meer) openheid.

Geen opmerkingen: