zondag 5 februari 2006

Voetplaatplaatjes zijn hot


Klik op Van der Kuijlen en bekijk meer spelers van PSV uit het seizoen 78 79.Klik op Schoenmaker en bekijk meer spelers van FC Den Haag uit het seizoen 78 79.Delft – De directie van de Plus supermarkten zal wel heel blij zijn. De gratis voetbalplaatjes van de supermarktketen zijn uitgegroeid tot een ware rage. Plus is de sponsor van de eredivisie en heeft sinds de invoering een omzetstijging van meer dan vijf procent. Ik zag gisteren toen ik langs de Plus fietste de kinderen voor de winkel staan in een poging om plaatsjes van klanten te bemachtigen. Ik zocht, aangestoken door de blije gezichten, mijn eigen collectie uit 1978 weer eens op. Grappig te zien dat sommige spelers van toen, nu bekende en beroemde trainers zijn. Er zitten er trouwens ook zat bij, waar we nooit meer iets van hebben gehoord. Wat in ieder geval opvalt, zijn de prachtige shirts zonder reclame. De plaatjes oefenen een grote aantrekkingskracht uit op de jeugdige voetbalfans. Bij een winkel in Limburg werden bij een inbraak zelfs twee dozen plaatjes gestolen.
Er is ook volop handel in de plaatjes. Niet alleen op straat voor de winkel, maar ook bij de voetbalclub en op het schoolplein. Sommige scholen hebben al maatregelen genomen. Het ruilen tijdens de lessen was verstorend. De leerlingen mogen de plaatjes nu niet meer meenemen de klas in. Overigens zijn het niet alleen de kinderen die zijn aangestoken door de verzamelwoede.
Klik op Adri Koster en bekijk meer spelers van Roda JC uit het seizoen 78 79de grote foto. Klik op Arnesen en bekijk meer spelers van Ajax uit het seizoen 78 79.Ook hun ouders en grootouders hebben het virus te pakken. Het album is overigens niet gratis. Dat kost €2,50. De fotootjes van de spelers krijgen de klanten bij de supermarkt gratis bij €10,= boodschappen. Het sparen van voetbalplaatjes is overigens al heel oud. Al in de jaren dertig van de vorige eeuw zaten er voetbalplaatjes bij de sigaretten van Miss Blanche. Ik betaalde indertijd in de jaren zeventig een kwartje voor een zakje met zeven zelfklevende plaatjes. Op de veilingsites van Marktplaats en Ebay, Veilingkijker worden ze nog steeds aangeboden en gevraagd. De mensen van Plus denken dat er zo’n tachtig miljoen plaatjes op de markt zullen komen. In een sportprogramma werd er al geklaagd dat er zoveel spelers halverwege de competitie van club zijn veranderd. In het album draagt Huntelaar nog het shirt van Heerenveen, nu is hij getooid met de Ajaxkleuren. Mij lijkt dat juist wel aardig. Ik vond het wel leuk om mijn oude albums nog eens door te bladeren. Ik mis er hier of daar nog een of twee. Op 8 maart worden overal in Nederland ruilbeurzen gehouden voor voetbalplaatjes. Plus organiseert die soms in een voetbalstadion. Het is de bedoeling dat spelers van de 18 clubs ook zelf zullen verschijnen.

Geen opmerkingen: