donderdag 5 mei 2005


Christo in Delft


Klik op het kunstwerk en bekijk het van een andere zijde.Delft – Van de week zag ik dat de beroemde kunstenaars Christo en Jeanne-Claude nu ook in Delft een gebouw hebben ingepakt. Het werd tijd. Na steden als Berlijn en New York, wachtte de Prinsenstad al jaren op een plekje in de hedendaagse openbare kunstgeschiedenis. We willen niet alleen beroemd zijn vanwege Vermeer. Ook in de moderne kunst verdienen we een opmerkelijke plaats. Het inpakkunstwerk van het tweetal dat mij nog het beste voor de geest staat is ’Wrapped Reichstag, Berlin’. Een kunstwerk waarvoor de artiesten 25 jaar hebben onderhandeld met het Duitse parlement. Ik zag het Delftse kunstwerk op weg naar huis. De flat aan de Van Almondestraat is geheel in blauwe doeken gehuld en ik herkende onmiddellijk de kunstzinnige manier waarop dit was gedaan. Toch twijfelde ik heel even. Kan Delft wel zo’n kunstwerk betalen, vroeg ik me af. Maar toen schoot me weer te binnen dat Christo en Jeanne-Claude volledige controle willen hebben over hun artistieke werk en daarom nooit geld van de overheid of van sponsors accepteren. Nadat ik wat foto’s had gemaakt, zag ik plots een man in overall naar buiten komen. Hij keek me nogal glazig aan toen ik vroeg wanneer het beroemde kunstenaarsechtpaar hier was geweest. ”Ik weet niet wie dat zijn. De flat wordt gerenoveerd. De kozijnen worden vervangen en het metselwerk wordt hersteld”, legde hij uit.

Geen opmerkingen: