maandag 6 december 2004


Zestig jaar koorzanger


Mijn vader en ik tijdens de huldiging.Helmond – Mijn 79-jarige vader Giel is zestig jaar onafgebroken koorzanger geweest bij diverse kerkkoren binnen het bisdom Den Bosch. Daarvoor is hij onlangs onderscheiden. Dat gebeurde, in aanwezigheid van mijn moeder en zijn (schoon)kinderen Toine, Hein, Gidy, Regy, Marij, Roderick en Els & ik, tijdens het jaarlijkse Sint Ceciliafeest van het Helmondse Pauluskoor.
Mijn vader begon zijn zangcarrière zestig jaar geleden als koorknaap bij het Servaeskoor uit Lieshout. Via het kerkkoor in Mariahout en het Leonarduskoor in Helmond kwam hij uiteindelijk bij het Pauluskoor terecht waarvan hij nu al 39 jaar lid is. Oorspronkelijk lag de voorkeur van mijn vader bij de baritonstemmen, maar omdat hij een groot bereik had, nam hij ook tenorpartijen voor zijn rekening. Gregoriaans heeft altijd zijn voorkeur gehad. Omdat er een grote vraag naar was, bleef hij vooral tenorpartijen zingen. Ondanks zijn hoge leeftijd weet hij nog steeds zonder stemapparaat de juiste toon te pakken en daarna een toonlader te zingen.

Een bijdrage van Ad

Geen opmerkingen: