donderdag 30 december 2004


Koeien in Den Haag


Klik op de koe en zie wat toeristen met de koe doen.Den Haag – We zagen levensgrote elanden in Toronto en bewonderden levensgrote koeien in Londen en Manchester. Corien & ik vonden het zeer de moeite waard om daar eens langs te wandelen. Mochten jullie ook eens levensgrote kunstkoeien willen aanschouwen dan behoef je nu niet zo ver te reizen. Sinds vorige week vrijdag staan er in het centrum van Den Haag zesentwintig nepkoeien. Elke koe heeft een andere beschildering. Iedere koe vertegenwoordigt een land van de EU en eentje de Europese Commissie. Deze ‘cow parade’ is naar Nederland gehaald door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en is bedoeld om de mensen dichter bij de EU te brengen. Ik heb ze nog niet allemaal gezien.
Spaanse koe op het Lange Voorhout.Deze twee zag ik toen ik vanmiddag even in het centrum moest zijn. De witte is van Slovenië – klik maar eens op de foto dan zie je wat toeristen er mee doen – en de andere stond op het Lange Voorhout en vertegenwoordigt Spanje. De koeien zijn erg in trek bij de toeristen. Ik zag er steeds groepjes mensen met camera’s bij. Het kunstbeest leent zich dan ook geweldig als centraal decorstuk voor een groepsfoto. De Belgische koe houdt daar al rekening mee. Daar staat het zinnetje ’If it’s Tuesday, this must be Belgium’ opgeschilderd. Een verwijzing naar de toeristen die per bus Europa doen en elke dag een ander land bezoeken. De koe van Nederland staat in de Paleisstraat pal naast prins Willem I te paard en is vanzelfsprekend voorzien van tulpen.

Geen opmerkingen: