zondag 19 december 2004


In the picture


kerstklokje links.Benthe bij een kerstboom in het warenhuis Ikea.Helmond – Vandaag ben ik met de meiden naar IKEA geweest. Ik had niet echt iets nodig, maar wel een opdracht. Een foto van een kerstboom. Ik wilde namelijk niet zomaar de boom van thuis, dat kan altijd nog. Gezellig winkelen combineren met deze opdracht leek mij leuk. Het bleek echter een hele onderneming. Sietske had niet zoveel zin en wilde liever niet in de wagen zitten. Lopen ging wel, maar dan kwamen we maar zo langzaam vooruit en tillen was out of the question. Dat is voor eventjes wel te doen, maar niet zo’n hele winkel door! Benthe deed gelukkig niet moeilijk. Zij ontdekte al snel een balkje aan de winkelwagen, waar ze mooi op kon staan. Naarmate de tas aan de wagen voller raakte kon ze daar zelfs op zitten.
Daar kwam de eerste boom in beeld. Een bescheiden uitvoering, maar goed toch maar alvast doen. "Dan hebben we die vast", dacht ik. Sietske wilde pertinent niet op de foto. Benthe wel.
Sietske en Benthe bij de joekel van een boom in het magazijn van Ikea.Zij poseerde rustig tot ik klaar was. Het deerde haar niet dat andere klanten aan haar vroegen wat we aan het doen waren. Eén foto had ik alvast, maar ik verwachtte toch nog wel een wat spectaculairder boom. En die kwam. In het magazijn. Een joekel! Nu nam ik geen risico en liet Sietske in de wagen zitten (waar ik haar met veel moeite en geschreeuw van haar kant) in had gekregen. Ik nam rustig de tijd om de boom te fotograferen en nam de nietsvermoedende voorbijganger die de foto verpestte maar voor lief. Toen ik klaar was, bleek er al die tijd een verkoper achter me gestaan te hebben. Zich afvragend wat ik aan het doen was, dacht ik. Nee dus. Nadat ik het hele verhaal uitgelegd had – "Ik maak een foto van een kerstboom voor de site van mijn vader. Hij wil graag een hoop foto's van kerstbomen op zijn site” - bleek dat hij daar helemaal niet in geïnteresseerd was! Hij hield in de gaten of ik wel alleen de boom fotografeerde en niet de hal, want dan had hij maatregelen moeten treffen. Dat is namelijk verboden. Nou ja! Maar goed, de foto's heb ik. Maar ik ga niet nòg eens op zoek naar een mooie boom in een grote winkel. Dan sta je veel te veel 'in the picture'.


Een bijdrage van Saskia

Geen opmerkingen: