woensdag 29 december 2004


Een leven lang zich wassen


Alles is veel voor wie niet veel verwacht.Delft – ”Alles is veel voor wie niet veel verwacht” is een bekende regel van de dichter Jacques C. Bloem uit zijn bekende gedicht ‘De Dapperstraat’. Deze regel schoot mij te binnen toen ik mij vanmorgen stond te scheren. Het dagelijkse ritueel inspireert mij meestal niet tot contemplatie, maar vanmorgen was dat anders. Ik moest een nieuw scheermesje in m’n schrapertje doen en zocht er naar in de badkamerkast. Het duurde even voordat ik ze gevonden had. Wat ik wel direct vond was een stapel afgedankte schrapertjes. Door de jaren heen heb ik heel wat merken geprobeerd. Meestal omdat er een aanbieding was in de supermarkt. Ik gebruik al jaren Wilkinson, maar wijk zoals uit de foto blijkt wel eens uit. Laatst was dat nog Gillette. Het was een aardige stapel schrapertjes, meer dan ik verwachtte. Vandaar het citaat van Bloem. Ik vond uiteindelijk ook de mesjes en vervolgde mijn dagelijkse scheerklusje. Terwijl ik naar mijn ingezeepte gezicht keek, schoot me plots een nogal een nogal relativerend citaat van dezelfde Nederlandse dichter te binnen: “Een leven lang zich wassen, zich laten knippen, zich scheren en baden - en wat is het resultaat? Een rottend, stinkend lijk”.

Geen opmerkingen: