maandag 13 december 2004


Duizenden bezochten Nieuwe Kerk


Klik op de foto en bekijk nog een foto.Delft – Corien ging vanmorgen om even voor tien uur met me mee naar de Markt om zich daar onder de wachtenden voor de Nieuwe Kerk te scharen. Er stond toen al een forse rij. Erg veel mensen wilden kennelijk zien hoe de kerk was aangekleed voor de bijzetting van prins Bernhard. De eerste bezoekers waren om kwart over acht al op de Markt en even voor het middaguur was de wachttijd opgelopen tot vier uur. De rij liep toen door tot halverwege de Hippolytusbuurt (een gracht achter de Markt). Later liep die wachttijd terug tot tweeëneenhalf uur. Ik vond de belangstelling erg groot. Het was ver boven mijn verwachting. Alle parkeergarages en parkeerplaatsen in het centrum van onze Prinsenstad waren vol. De mensen moesten ver buiten de binnenstad een parkeerplekje zoeken. Corien ging rond een uur of twaalf weer naar huis.
”Ik ben blij dat ik ben geweest”, vond ze na afloop.
”Ik moest ruim een uur wachten. Maar het wachten vond ik niet erg. Ik heb gezellig met de mensen in mijn omgeving staan babbelen”, voegde ze er aan toe.
Klik op de foto en bekijk nog een foto.Rond een uur of twee stond ik met een aantal journalisten op de toren van de Nieuwe Kerk om wat plaatjes te maken van de volle Markt. Daar werd ik gebeld door Martien. Hij, Nella en de moeder van Nella stonden ook tussen de wachtenden op de Markt. Je kunt ze halverwege op de overzichtsfoto ontdekken.
”Wij hebben ruim tweeëneenhalf uur in de rij gestaan op de Markt”, meldde Nella me. Het was inmiddels aardig koud geworden op de Markt. Tijd voor de gemeente om warme chocolademelk te laten komen.
”Ik vond de sfeer in de kerk erg goed. Vooral omdat er ook muziek werd gemaakt op het orgel”, meende Martien. Voor de orgelmuziek, die de hele dag in de kerk klonk, was een team van acht organisten aanwezig. Zij speelden afwisselend stemmige muziek. Om de doorstroming te verbeteren, is er in de loop van de middag een extra uitgang gecreëerd. De openstelling van de Nieuwe Kerk duurde tot acht uur ‘s avonds. Mensen die op dat tijdstip nog buiten stonden te wachten, kregen nog wel de gelegenheid om naar binnen te gaan. Aansluiten kon toen niet meer. In totaal bezochten zondag 17.500 mensen de kerk.


klik ook even op de foto’s.

Geen opmerkingen: