zondag 2 maart 2003

Smaakvol in eenvoud


Helmond – Gouda staat bekend om zijn kaas. Deventer moet het hebben van de koek. Scheveningen is wereldberoemd om de Hollandse Nieuwe. Zeeland staat op de kaart vanwege de boterbabbelaars.
Ook Helmond is beroemd vanwege een lokale lekkernij. Een delicatesse die alleen in deze stad onder de rook van Eindhoven kan worden genuttigd. Nergens proefde ik zulks een eenvoudige, maar tegelijkertijd ook geraffineerde verwennerij. De inwoners van de stad aan het kanaal weten natuurlijk al waar ik op doel.

Het befaamde nierbroodje van Resto Ricus


Zodra we in de buurt van het lokale delicatesse-restaurant Resto Ricus komen, vraagt Corien: “Wil je een nierbroodje?” Ik kan er geen nee tegen zeggen. De verleiding is te groot. Dus iedere keer als ik deze keizer onder de snackbars, deze koning van de kleine versnapering passeer, laat ik mij verleiden tot een heus Helmonds nierbroodje. Er zijn vele goede en gerenommeerde restaurants in Helmond waar men ook smaakvol kan eten. Ik weet het, maar er is er niet een waar men zulk een traktatie op de menukaart terugvindt. Zelfs in het buitenland kent men dit eenvoudige restaurantje aan de Markt. Ik ben dan ook nooit verbaasd als ik de mensen in deze parel van de kookkunst in allerlei buitenlandse talen de nierbroodjes hoor prijzen. Als je binnenkort het recentelijk geheel gerenoveerde restaurantje passeert, doe net al ik, loop even binnen en geniet van een nierbroodje.