woensdag 26 maart 2003


Het graf van Sir Edward Elgar


Malverns – Wat bezoeken jullie als je op vakantie bent? Heel veel mensen lopen de lokale kerk of kathedraal binnen. Gewoonlijk komen ze niet zo vaak in een kerk, maar op vakantie is het opeens usance. Corien & ik doen dat ook. We zijn daarin niet anders dan de gemiddelde toerist. In oosterse landen doe we het zelfde met de Moskeeën. Er is nog zo favoriete plek. Dat zijn begraafplaatsen. Hoe gek het ook klinkt, maar als ik in Engeland zo’n kerkje heb bezocht, wandelen we ook even over de begraafplaats achter de kerk.

Corien op het nog natte graf van Sir Edward Elgar

Dat deden we ook vorig jaar op woensdag 10 juli. We bezochten toen de Malvern Hills in Groot-Brittannië. Een mooie tocht door een prachtig landschap. Het viel me op dat alles daar Malvern heet. Je hebt niet alleen Little Malvern en Great Malvern, je hebt ook North Malvern en West Malvern en Malvern Link en Malvern Wells. Dat woord Malvern komt in allerlei combinaties voor. Als ik goed ben geïnformeerd betekent het niet meer dan kale heuvel. Het komt uit de taal die men in Wales spreekt. Moel betekent kaal en bryn betekent heuvel. De samenvoeging daarvan werd Maelfern en tenslotte Malvern. Maar wij waren hier niet alleen om de heuvels te beklimmen. We kwam ook om in Little Malverns het graf van de beroemde Britse componist Sir Edward Elgar te bezoeken. Het leek er een mooie dag voor. Het bleek trouwens nog niet zo eenvoudig om het graf te vinden. Het plaatsje is zo klein dat je al een kilometer van tevoren moet af remmen, anders heb je het gemist. Ik moest het gehucht twee keer op en neer rijden om het bordje te vinden dat de weg wees naar de begraafplaats. Het bleek een goed onderhouden graf te zijn met verse bloemen. Juist toen we voor het graf stonden, begon het heftig te regenen. Corien vluchtte met haar paraplu onder de bomen, terwijl ik probeerde met één hand foto’s te maken. Juist toen het me gelukt was om een paar kiekjes te maken, stopte de regen. Vandaar dat op deze foto de zon schijnt. Omdat ik alles dubbel deed, heb ik nu wel vijftien vakantiekiekjes van het graf e.o.